FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/04/2017

Hur blir jag pappa till min sambos barn?

Jag och min sambo har ett barn tillsammans och ett på väg. vi har separerat en gång efter älsta barnet kom till och då fick sambon ett barn med okänd fader. kan jag skriva mig fader till barnet, så att alla tre får samma pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska bli rättslig pappa till ditt sambos barn måste du adoptera barnet. Om du adopterar din sambos barn utan att du och din sambo är gifta så kommer barnets rättsliga ställning till alla släktingar, inklusive barnets mamma, din sambo, upphöra (4 kap. 7 § FB). Av den anledningen måste du och din sambo gifta er om du ska adoptera hennes barn.

Förutom din sambos samtycke till adoptionen krävs barnets egna samtycke om denne har fyllt tolv år (4 kap. 5 § FB). Det är domstolen som prövar om det är lämpligt att en adoption äger rum. Tillstånd ges om det är till fördel för barnet och om du som sökande har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det, alternativt om det med hänsyn till personliga förhållandet mellan dig och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Domstolen tar också hänsyn till, även när inte samtycke från barnet krävs, barnets egna vilja (4 kap. 6 § FB).

Om ni vill att du ska adoptera din sambos barn måste ni således gifta er och sedan skicka in en adoptionsansökan till den tingsrätt där ni bor.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare