Hur blir det med arvet om det bara finns ett särkullbarn?

Min vän äger en bostadsrätt och har nu blivit sambo . Hon har ett barn sedan tidigare . Sambon har inga barn . Dom planerar att gifta sig . Om min vän går bort före sin sambo / man , vem ärver då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågorna som du har ställt.

Vad utgör samboegendom?

När man blir sambor, så är utgångspunkten att det enda som blir samboegendom är den gemensamma bostaden och bohaget, så länge dessa har inköpts för gemensam användning (3 § SamboL). Med bohag menas möbler, hushållsmaskiner och dylikt (6 § SamboL). Observera att sedan din vän ägde sin bostadsrätt innan hon blev sambo med sin partner, så lär bostadsrätten inte vara samboegendom. Det betyder att om din vän skulle gå bort, så behöver värdet på bostadsrätten inte delas mellan din vän och hennes sambo (8 § SamboL). Skulle din vän och hennes sambo däremot gifta sig utan ett äktenskapsförord, så skulle all egendom delas lika vid en bodelning till följd av bortgången (9:1 äktenskapsbalken).

Hur blir det med arvet?

Att din vän har ett barn som inte är din väns och hennes sambos (eventuellt blivande make), så kallas detta barn juridiskt för särkullbarn. Om man inte har gemensamma barn, så kan en efterlevande sambo/make inte ärva den bortgångna sambon/makan (3:1 ÄB). Det betyder att din väns barn kommer ärva allt efter din vän, det vill säga efter att en bodelning har gjorts.

Observera dock att om din vän gifter sig och sedan avlider, så kan den efterlevande maken ha rätt till det som kallas basbelopp, som innebär att den efterlevande har rätt att ur bodelningen få ut ett värde av fyra gånger prisbasbeloppet (3:1 2 st. ÄB), vilket idag ligger på cirka 200 000 kronor. Så länge den efterlevande får detta ur bodelningen, så ärver barnet allt från sin mamma, det vill säga din vän. Detsamma gäller även för sambor, men då är det två gånger prisbasbeloppet som den efterlevande sambon har rätt till (18 § 2 st. SamboL), så cirka 100 000 kronor idag. Det betyder att din väns barn kan eventuellt förlora 100 000 kronor i arv. Tänk även på att din vän får testamentera bort hälften av arvslotten till någon annan, inklusive sambon/blivande maken (7:1 ÄB), men det verkar inte vara en aktuell fråga i din väns fall.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Inledningsvis lär bostadsrätten inte behöva delas lika med din väns sambo ifall hon skulle avlida och bägge är sambor. Beroende på hur bodelningen i så fall skulle se ut kan det bli så att cirka 100 000 kronor kommer att gå till hennes sambo, vilket din väns barn skulle förlora i arv. Om din vän och hennes sambo gifter sig, så kan all egendom bli giftorättsgods, och då riskerar barnet att förlora mer i arv. Angående själva arvet, så ärver barnet dock ensamt allt som din vän får ur bodelningen. Min rekommendation är att din vän pratar med en jurist om hur kan skydda sitt barn på det sätt som hon anser vore bäst.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare