Hur blir det med arv om det finns ett särkullbarn?

Hej!

Jag är gift och det finns ett barn som inte är gemensamt. Hur/Vad händer med det som min make och jag äger, d.v.s. bostad och annat om jag går bort? Ärver min son allt i och med att vi är gifta, eller måste det upprättas någon form av testamente för att sonen ska ärva?

Min make har sin mor i livet, och en bror.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ingår i bodelningen

Är ni gifta så är utgångspunkten att allt ni äger oavsett vem som står på köpekontrakt och liknande, är bådas tillgångar och utgör giftorättsgods. Detta innebär att ni vid en bodelning skulle alla era tillgångar ingå och ni skulle dela lika på deras värde så länge det inte är enskild egendom, 7:1 äktenskapsbalken. Enskild egendom blir det genom att ni skriver äktenskapsförord, eller någon er mottar en gåva eller ett arv där givaren angett att det ska bli mottagarens enskilda egendom.

Vem som ärver – om person med bröstarvinge avlider först

Först att ärva är bröstarvingar och i detta fall är det bara du som har en bröstarvinge, 2:1 ärvdabalken. Om du dör är din son särkullbarn och det är de enda arvingarna som har rätt att begära ut sitt arv direkt efter din död. Han har också valet att avstå till fördel för din make och vänta tills din make också gått bort för att få ut sitt arv, 3:1 1st jämte 3:9 ÄB. Vad han då ärver är vad som vid en bodelning anses tillhöra dig, har ni ingen enskild egendom så är det i stort sett hälften av era gemensamma tillgångar.

Om person med särkullbarn avlider först

Om din make istället går bort innan dig kommer du som den efterlevande maka att ärva honom och arvingarna på hans sida får vänta på sitt arv tills du avlidit. Eftersom din make inte har några barn får man se till nästa arvsklass, och då är hans mamma först att ärva sin son, 2:2 ÄB. Detta innebär att det kommer göras en bodelning om din make går bort där det framgår hur mycket han ägde vid sin bortgång. När du senare kommer gå bort kommer både din son och din makes mamma ha rätt att ärva efter dig. Hade ni inga enskilda egendomar så ägde ni ju 50% var av alla era tillgångar, då är det 50% av vad som kvarstår när du går bort, med vissa undantag (3:4 t.ex om du ökat boets värde), som din makes mamma får ut som arv.

Betydelse av testamente

Vill ni komma runt detta och att din son ska ärva er båda så kan ni precis som du nämner upprätta ett testamente. I detta testamente kan ni skriva att det är din son som ska ärva din make vid hans bortgång. Den arvsklass som inte kan göras helt arvlös är endast bröstarvingar, så om din make skriver testamente att din son ska ärva honom så kan hans mamma och bror inte invända. Ifall de skulle invända är genom klandra testamentet genom att påstå att din make inte var vid sitt sinnes fulla bruk när han skrev testamentet till exempel. Ska ett testamente upprättas får ni se till att alla formaliakrav är uppfyllda, som att det ska vara bevittnat av två personer då din make skriver under med mer, se 10 kap ärvdabalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare