Hur bevisar jag att betalning skett?

Ska betala ut 85 000 kr till min ex fru enligt bodelningsbeslut. Hur kan jag försäkra mig om att min ex fru inte begär ytterligare ersättning. Ska hon skriva under att hon tagit emot pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förutsatt att bodelningen är registrerad hos Skatteverket och det inte föreligger grund för att upplösa detta är en bodelningen bindande.

En kopia på banköverföringen kan verka som bevis för att betalningen har skett enligt avtalat. Detta brukar räcka som bevisning. Det skadar däremot inte att ha en underskrift för att förstärka detta påstående för att försäkra sig om att det inte blir några konstigheter framöver.

Jag hoppas att detta gett svar på din fundering.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare