Hur betalas arvet ut?

Vid ett arvskifte skall pengarna betalas ut till dödsbodelägare, kommer pengarna sättas in på ett personligt bankkont eller mäts pengarna ut och kronofogden tar pengarna innan utbetalningt till dödsbodelägaren?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När alla arvingar är överens och arvsskifteshandlingen, alltså den handling där det är dokumenterat vem som ska ärva vad, är signerad och godkänd av alla arvingar så ska arvet betalas ut, (23 kap. 4 § ärvdabalken). Den person som har tillgång till den avlidnes konton ansvarar för att utbetalning sker genom att gå till den avlidnes bank och visa upp arvsskifteshandlingen så att banken vet vem eller vilka som ska få pengarna. Utbetalning kan också ske av banken om arvskifteshandlingen har upprättats på ett bankkontor, eller av en testamentsexekutor om en sådan har anlitats. Pengarna sätts in på arvingarnas personliga bankkonton.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alma LövgrenRådgivare