Hur bestrids en parkeringsbot

Hej, jag ställde min bil på en parkeringsplats där man får stå gratis i 3 timmar mellan 9.00-18.00. Man måste ställa p-skivan. Jag kom 8.00 och ställde p-skivan på 8.00 och var tillbaka 10.30 och hade då fått parkeringsböter på 300 kronor?? Ska jag få böter fast jag inte stått 3 timmar. På parkeringsanmärkningen står från 9.25.33 till 9.33.07.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du får göra är att bestrida parkeringsboten, detta gör du till företaget som utfärdat boten om det är ett privatbolag, är det så att det är kommunen som utfärdat boten så får du bestrida den hos polisen. Ofta har de redan framtagit en speciell blankett som du enkelt kan fylla i.

Det är ytterst viktigt att du först betalar parkeringsboten innan du bestrider den, eftersom att du annars riskerar att få påminnelseavgifter. Ofta får man motivet varför man vill bestrida boten, då är det viktigt att du motiverar sakligt och styrker dian bevis med tillexempel foton eller liknande.

Lycka till och skulle du ha någon mer fundering är det bara att du hör av dig igen!

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare