Hur bestrider man en oriktig faktura och vad händer sen?

Hej! Vi har fått en faktura från sambons ex på enligt henne mögliga kläder. Vi har ej sett dessa mögliga kläder, ej heller fått se kvitton på vad de gamla Ullareds kläderna kostade. Fick bara en faktura på 1099, men sammanställer man beloppen så är den på 178 kronor fel! den summan skulle swishat henne senast 31/10. Vi bestred den via mailat henne, men hon tänker då gå vidare med den. Hur ska vi göra här?

Känns som att han behöver lite pengar t hans nya skor då dom gamla var f små!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni mottagit en oriktig faktura så ska man, precis som ni gjort, bestrida denna. Det bästa är att kontakta fordringsägaren (dvs sambons ex) skriftligen och meddela att man anser att fakturan är felaktig. Detta på grund av att det är lättare att bevisa att man faktiskt bestridit fakturan. Det ska räcka att skicka ett mail som ni gjort.

Om sambons ex säger att denne "väljer att gå vidare med fakturan" så antar jag att hon kommer ta kontakt med Kronofogden för att driva in fakturan. Kronofogden kan nämligen mot betalning hjälpa en person att driva in en skuld. Om ni mottar ett betalningsföreläggande av Kronofogden och fortfarande anser att den är oriktig så ska ni bestrida även denna. För att bestrida ett sådant föreläggande ska ni kontakta Kronofogden och meddela dem om detta. Det kommer framgå av brevet hur ni ska göra detta samt inom vilken tid ni måste göra det.

Om ni bestrider Kronofogdens betalningsföreläggande och sambons ex fortfarande vill driva ärendet så är det upp till denne att bestämma om den vill ta det vidare till domstol. För att ta det vidare till domstol får sambons ex betala en avgift. En sådan domstolsprocess kan dock bli mycket kostsam för den som förlorar målet då det huvudsakligen är den som får stå för båda parternas kostnader, se 18 kap 1 § rättegångsbalken.

Sammantaget… viktigt att bestrida en faktura som är oriktig annars ses det som att du accepterat fakturan. Om sambons ex väljer att ta det vidare är det till Kronofogden hon får vända sig till. Även här är det viktigt att bestrida fakturan om ni anser att den är oriktig. Läs mer på Kronofogdens hemsida HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare