Hur beräknas arvet om det finns skulder på fastighet?

mina föräldrar skiljde sig, räknas den summan som huset köptes för när dom var gifta, eller den summan av lån som den som tog över fastigheten tog över eller skiftades vid bodelningen. huset köptes för 85000 och jag tror att mannen stod för det. sedan renoverades det för säkert några hundra tusen. sedan skiljde dom si och då tog kvinnan över huset och lånen på detta. som nog var kanske 550000. när hon avlidit och barnen ska ärva, vad räknas då som inköpspris när man ska beräkna reavinsten? det är tre arvtagare och en av dom vill ha ut sin del av vad huset är värt. vet ej värdet men hitte på pris kan vara 1 100 000. undrar vad skulle den arvtagaren få ut då?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga att du vill veta hur arvskiftet kan se ut om huset är pantsatt mot ett lån. Jag tolkar det som att dina föräldrar har skilt sig sedan tidigare och att de genomgått en bodelning där din mamma fått huset men även tagit på sig lånen som huset är pantsatt mot.

Vad som är inköpspris och reavinst har ingen betydelse här utan för att räkna ut varje barns andel måste man först betala av alla skulder på huset. Exempelvis om huset är värt 1 100 000kr och det finns skulder (lån) på 550 000kr så måste det räknas bort innan varje arvinge får sin andel, 20 kap 4§ Ärvdabalken. Alla skulder hon har när hon avlider måste betalas av genom hennes kvarlåtenskapen. Alltså delar ni arvingar på 550 000kr som är netto efter att lånet på huset betalats av. Eftersom ni är tre kommer varje person att få ca 183 000kr.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare