Hur avlägsnar jag någon från min bostad?

Hej, jag har min mamma (60 plus)som bor hemma hos mig och mina barn. Hon sover på min soffa och har inget annat här än kläder ,hon har bott hemma hos mig i flera år, hon står skriven här, vi har inget hyresavtal överhuvudtaget och lägenhet är "min" det är jag som står på förstahandskontraktet. Hon har inget med mitt hyresavtal att göra. Hon betalar ingenting alls, men arbetar. Jag vill inte att hon bor kvar, jag vill kunna leva mitt egna liv men hon vägrar att flytta. Hon har vägrat skriva avtal från början och vill inte betala något här utan lever gratis i stort sätt, och vill inte flytta härifrån. jag vill att hon hittar något eget. Hur gör jag? Hur går jag tillväga för att vräka henne. Detta har pågått flera månader att jag sagt upprepade gånger att hon måste flytta , men hon totalt ignorerar detta. Hur ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill avlägsna din mamma från ditt hem och få henne att sluta bo hos dig. Eftersom det inte finns något avtal er emellan finns inget hyresförhållande och du kan inte avlägsna henne på den grunden. Däremot kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten eller Polisen.

Du kan ansöka hos Kronofogdemyndigheten om särskild handräckning, dvs avlägsnande, om någon utan lov har bosatt sig i din lägenhet. Att göra detta är ett brott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken. Du kan alltså både vända dig till polisen och kronofogden för att avlägsna din mamma från ditt hem. Avlägsnande av kronofogden kostar ca 300 kr. Läs gärna mer om detta på kronofogden.se

Mitt råd är att ännu en gång försöka övertala din mamma att flytta ut och meddela henne att om hon fortsätter vägra kan du höra av dig till både Kronofogden och Polisen för att få henne avlägsnad från lägenheten.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare