FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/02/2018

Hur återkallar man en fullmakt?

Hej, min svägerska är diagnostiserad med Alzheimer demens. Hon har gett sin man fullmakt att sköta hennes ekonomi men ska nu skilja sig och flytta till egen lägenhet. Hon vill att jag blir gode man åt henne istället ( jag är gode man sedan tidigare). Hon vill alltså återkalla fullmakten. Hur går det till rent praktisk och är det risk att det blir ett glapp emellan? Dom har ett gemensamt underårigt barn så skilsmässan kommer att ta ett tag, tror det är sex månaders betänketid. Hon vill inte vänta med detta tills skilsmässan gått igenom. Alltså hur går vi praktiskt tillväga för att skynda på förloppet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En fullmakt kan återkallas när som helst. I vissa fall finns det dock regler för hur en fullmakt ska återkallas, dessa hittar du i 2 kap. Avtalslagen (AvtL). Huvudregeln är att det räcker med att berätta för den som har fullmakt att den inte längre gäller (10 § AvtL). Är fullmakten skriftlig så behöver hon ta tillbaka fullmaktshandlingen (16 § AvtL). Går det inte att ta tillbaka handlingen så finns möjlighet att förklara fullmakten ogiltig genom ansökan hos en tingsrätt, 17 § AvtL. Vet ni med er att hennes man har för avsikt att ingå avtal med en viss person så behöver ni också höra av er till denne person och berätta att fullmakten är återkallad (19 § AvtL).

Det kan observeras att hon fortfarande har rättshandlingsförmåga om hon blir tilldelad dig som god man (11 kap. Föräldrabalken), vilket innebär att hon kan själv återkalla fullmakten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare