FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/04/2018

Hur är det med skatt på förskott på arv?

Hej,

Jag är svensk medborgare som är bosatt i Danmark. Jag har en mor i Sverige som jag kommer att ärva i en framtid. Har förstått att lagstiftningen skall gälla i det land där arvlåtaren har sin hemvist, Sverige. Dvs att jag inte skall betala skatt på mammas arv varken i Sverige eller Danmark. Dock har hon börjat att ge mig sk förskott på arv i kontanter, som överförs till mitt bankkonto i Danmark. Är det ok och är det något jag skall göra förutom att jag skrivit "förskott på arv" när jag överfört pengar från Sverige till Danmark?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom både arv och gåvor är skattefria enligt svensk lagstiftning bör det inte vara några problem (8 kap. 2 § inkomstskattelag). Detta är i förhållande till svensk lagstiftning, så i din svenska deklaration så kommer inte detta att beskattas. Vad jag förstår så finns det i Danmark en skatt på gåvor och min rekommendation är därför att du kontaktar den danska motsvarigheten till Skatteverket för att vara på den säkra sidan (deras hemsida hittar du här).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare