Hur ansöker jag om uppehållstillstånd?

Hej

Min man (avliden) och mina underåriga döttrar är svensk medbörgare, medn det är inte jag. Vi bor inte i Sverige. Nu vill jag ansöka om uppehålltillstånd med det verkar inte vara lätt eftersom mina barn är underåriga om min man finns inte längre. Hos migrationsverket hänvisar dem till webansökan men det går inte eftersom barnen är underåriga. Kan ni hjälpa mig me det snälla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om uppehållstillstånd görs hos migrationsverket. Eftersom du ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dina minderåriga barn måste detta göras utanför Sverige enligt 5 kap. 18 § Utlänningslagen. Migrationsverket är ganska restriktiva med undantagen i dylika fall.

Du ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3a § 3 - 4p. Utlänningslagen.

Här finns vidare information om hur du ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Eftersom dina barn är minderåriga finns det ingen skyldighet för migrationsverket att bevilja dig uppehållstillstånd. Det krävs att du är vårdnadshavare för barnet och sammanbor med detta i Sverige, eller att du utövar umgänge som inte är av begränsad omfattning.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Foralder-eller-annan-familjemedlem/Instruktioner-for-webbansokan.html.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare