Hur anmäler man en främling för brott?

Hej! Jag har flera gånger blivit spotta på och knuffad på gatan av främlingar. När jag berättade det för min gamla lärare i gymnasiet sa hon att jag inte kunde göra något åt det och att jag skulle bara försöka säga ifrån. Nu vet jag att det är ett brott men däremot vet jag inte hur jag kan anmäla en främling jag inte vet något om. Ska man ta kort på personen med mobil telefonen eller hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är absolut ett brott att spotta på någon, bl a förolämpning enligt BrB 5:3 kan tillämpas. Det är oftast svårare att anmäla en främling, jag skulle försöka fråga dem vem dem är, t ex "vem är du och varför spottar du på mig" så får man hoppas att de svarar. I vart fall skulle jag ta en bild och även anteckna platsen där det hände då gärningsmannen förmodligen bor någonstans i närheten alt brukar vara i dem områdena.

Jag skulle även fråga någon som såg händelsen om det är okej att anteckna deras namn som vittne ifall det skulle behövas vid en ev förundersökning.

Det är dem tipsen jag har för att kunna anmäla en främling. Hoppas det hjälpte!

Sanna ParkanRådgivare