FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2019

Hur anmäler man barnets efternamn efter födsel?

Hej.

jag vill veta vad som gäller kring mina barns efternamn. finns det möjlighet för dem att få mina efternamn vid födelsen. Hur anmäler man i så fall?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom ett par veckor efter att ditt barn har fötts, när barnets personnummer är registrerat, kommer en blankett från Skatteverket att skickas hem till dig. Genom denna blankett anmäler du barnets namn. Senast tre månader efter barnets födelse skall denna lämnas in till Skatteverket. Den måste då undertecknas av barnets vårdnadshavare, vilket innebär att om ni har gemensam vårdnad så skall bådas underskrifter finnas med.

Den 1 juli 2017 ändrades reglerna kring barnets efternamn. När barnet föds skall den som är barnets vårdnadshavare ansöka även om vilket efternamn man vill att barnet skall ha. Blanketten för detta skickas hem till den som fött barnet, detta är samma blankett som du använder för att ansöka om förnamn, se stycket ovan. Om du inte ansöker om efternamn inom tre månader från barnets födelse får barnet det efternamn som den förälder som fött barnet har.

Det ni skall göra är alltså att fylla i blanketten från Skatteverket med önskat förnamn och efternamn, underteckna denna (båda vårdnadshavare om gemensam vårdnad) och skicka in den senast tre månader efter barnets födelse.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare