FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/05/2018

Hur adopterar man en vuxen person? Vart vänder man sig?

Hej.

1993 flyttar jag som 15 år gammal till Sverige tillsammans med min mamma och syster och bor ihopa med mannen mamma blev förälskad i.

Under alla dessa år har vi nog inte pratat allvarligt om att adoptera mig och min syster. Men först nu när min styvpappa har fått diagnos elakcancer så har han bestämd sig att adoptera oss. Han vill att vi två ska samma rättigheter som han egna tre döttrar då när han skulle avliva. Min fråga är hur går vi till vägar, vad behövs och var vänder jag mig till med frågor om att bli adoperad i vuxen ålder. Jag är 40 år gammal och min syster 36 år gammal.

Mvh

xxx

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om adoption finns i föräldrabalkens (FB) 4:e kapitel.

Jag kommer först gå igenom vilka förutsättningar som krävs för att adoptera och vad en adoption innebär. Sedan går jag igenom vad din styvpappa behöver göra för att kunna adoptera er.

Er mamma och styvpappa måste vara gifta för att er styvpappa ska kunna adoptera er
Det är bara gifta personer som kan adoptera, FB 4 kap 4 §. Det innebär att er mamma och styvpappa måste vara gifta för att din styvpappa ska kunna adoptera er. Tingsrätten gör en bedömning om det är lämpligt att en adoption genomförs, FB 4 kap 6 §. Vid vuxenadoption krävs det att den sökande (som ska adoptera) har uppfostrat den vuxne eller att det finns en särskild anledning med hänsyn till personliga förhållanden. Eftersom du och din syster har växt upp med, och levt större delen av ert liv med er styvpappa så är min bedömning att kommer anses som lämpligt att han adopterar er.

När en adoption genomförs innebär det att din biologiska pappa inte längre är din rättsliga föräldrar, FB 4 kap 8 §. Detta eftersom en person bara kan ha två föräldrar i juridisk mening.

Ni ansöker om adoption genom att er styvpappa skickar in en ansökan till tingsrätten
För att din styvpappa ska kunna adoptera dig och din syster behöver han skicka in en ansökan till den tingsrätt där han har sin hemvist, FB 4 kap 9 §. Han har sin hemvist där han var folkbokförd i november 2017. Här kan ni se vilken tingsrätt som tillhör den domsaga där er styvpappa är folkbokförd.

I ansökan ska han ange:
Sina personuppgifter.Varför han vill adoptera er. Exempelvis att han under större delen av era liv har agerat som pappa för er.Sin underskrift.Det finns mer information om vad ni behöver göra och hur en adoption går till här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare