Hundvakt anmäler för förtal, bör man vara orolig?

Jag har en hund och har haft en hundvakt som jag bara känner genom en vän till mig. Hundvakten har varit hundtränare tidigare så jag trodde att jag kunde lita på honom men en dag när jag jobbade så skickade han ett sms om att han hade fantasier om mig och att han ville göra det med mig.

JAg blev förskräckt och skrev att jag absolut inte var intresserad och att jag inte vill att han passar min hund fler gånger.

I samma veva har min hund haft två knutor och jag var hos veterinären med hunden i går. Veterinären sa efter röntgen att det såg ut som ett benbrott som läkte därav den ena knutan.

Hundvakten fortsatte att ringa och ringa och smsa så till slut ringde jag och när han frågade så sa jag som det var att det var antagligen en benskada som självläkte. Jag sa också att jag inte vill att han ska passa min hund mer. Han frågade då om jag trodde att det var han som hade gjort det och jag sa bara att det kan mycket väl vara så, att jag inte vet.

Jag sa också att jag inte litar på honom och att jag inte vill att han passar min hund mer. Jag hade betalat honom 1000 kronor i förskott för att han skulle passa honom en vecka.

Han blev väldigt upprörd och jag la på luren.

Sedan skrev han att han hade spelat in vårt telefonsamtal och att han har anmält mig för förtal för att jag sa att det kunde vara han som hade skadat min hund och han vill ha ett skadestånd på 10 eller 20 tusen kronor.

Kan han verkligen få det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det kan han verkligen inte. Hundvakten tycks ha missförstått förtalsbestämmelsen helt och hållet. Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken).

Notera "utpekar någon" i lagtexten ovan. Detta utpekande måste ske inför en tredje part dvs. något som du säger i ett enskilt telefonsamtal mellan dig och hundvakten kan aldrig utgöra förtal. Uppgiften måste alltså spridas till minst en ytterligare person.

Det du säger i telefon (själva uppgiften) räcker med all sannolikhet inte heller för att uppfylla förtal. Att du säger att det "mycket väl kan vara så" är inget utpekande utan en ren spekulation (en spekulation du i sammanhanget också torde ha fog för). Förtalsbestämmelsen är inte tänkt att användas vid spekulationer utan det ska röra sig om tydliga utpekanden.

Det kan därmed omöjligen röra sig om förtal då 1=uppgiften har ej spridits från dig till tredje part och 2=uppgiften uppfyller i sig inte kraven för förtal då den inte är tillräckligt "utpekande" eller "allvarlig" i sin natur. Det blir därmed inget skadestånd för hundvakten i din fråga utan en förtalsanmälan är istället bara ett rent slöseri med tid.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare