Hot/tvång att ingå abonnemangsavtal

Vad säger lagen om man blir utsatt för hot och tvång att teckna mobil abonnemang och mobiler?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3 kap avtalslagen (AvtL) framgår under vilka omständigheter ett avtal kan ogiltighetsförklaras. I 3 kap 28 § AvtL framgår det att om en person med hot tvingar någon att ingå ett avtal så är det ogiltigt. 3 kap 28 § AvtL syftar på hot som kan bestå i utövande av våld eller i hot som innebär trängande fara.

Avtalet är ogiltigt under förutsättning att den som blir hotad så fort hotet är avslutat meddelar den som avtalet har ingåtts med om att avtalet har ingåtts under hot.

När det gäller tvång under lindrigare omständigheter än de som stadgas i 3 kap 28 § AvtL så är dessa avtal också ogiltiga, 3 kap 29 § AvtL. Tvånget behöver inte ha varit olagliga i sig men det ska framstå som rättsstridig.

Om du har blivit tvingad eller hotad att ingå ett köpeavtal av mobiler eller abonnemang så råder jag dig att anmäla företaget till Konsumentombudsmannen.

Med vänliga hälsningar

Lovisa SidénRådgivare