Hotad av annan elev är lärares angelägenhet

Hej, jag går i ettan på gymnasiet i en klass som är, av skolans lärare, känd för att vara väldigt stökig.

För några dagar sedan uppstod ett bråk gällande ett missförstånd mellan 3 personer och dom beslöt sig för att tillsammans med lärare sätta sig ner och försöka reda ut det. Det är då en 4e person bestämmer sig för att blanda sig i, trots dom andras motvillighet, och rusar in i rummet och misshandlar två av av dessa 3, för hon anser att dom har försökt trycka ner hennes vän (person nr 3 då alltså). Skolan får ringa till polisen som får komma och hämta den fjärde personen och en anmälan görs mot den. Hon blir avstängd i en vecka, och trots mångas oro så vill inte lärarna eller skolans rektor kommentera om vad som kommer att hända i framtiden med denna person - alltså ifall hon kommer få gå kvar eller inte.

Två dagar senare hör denna person av sig till mig, som egentligen inte har något med detta att göra mer än att dom två som blev misshandlade är mina vänner. Hon misstänker alltså att jag är den personen som ska ha startat detta "missförstånd" och att jag nu tydligen ska ligga väldigt risigt till. Hon skriver även att hon absolut inte ångrar det hon gjort och att hon bara är en bra vän. Efter ett tag av att ha försökt få henne att lugna ner sig och resonera med henne men utan att ha lyckats, slutar jag svara.

Jag för vidare allt till en lärare på skolan som säger att dom tänker inte göra något. Är det verkligen rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken paragraf som blir aktuell är 6 kap. 10 § skollagen (länk till den paragrafen finns https://lagen.nu/2010:800#K6P10S1). Där står att en lärare som får reda på att en elev som anser sig blivit utsatt för en kränkning i samband med verksamheten ska anmäla detta till rektorn.

Jag ska däremot inte gå in mer på det juridiska. Detta är den paragraf som är aktuell. Jag har istället hittat information på internet från skolinspektionen och brottsoffermyndigheten om vad du borde göra.

Först vill jag bara hänvisa till denna sida (http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/krankningar-1.201704) hos skolverket. Där står att skolinspektionen kom fram till att en kränkning över internet kan vara så nära kopplat till skolan att det är skolans ansvar att utreda det. Det är alltså inte okej för läraren som du sagt detta till att ignorera det. Prova att gå till en rektor och berätta om detta, den bör då ta ärendet vidare.

Ett alternativ är att anmäla brottet själv. Så som du har förklarat det för mig låter det som att den andra eleven har hotat dig, vilket är ett brott. Då kan du gå till polisstationen, förslagsvis med en vuxen för att de där ska ta dig på allvar och anmäla brottet och säga vad du har för bevis.

Brottsoffermyndigheten har en sida om saker som sker i skolan. På deras sida om brott i skolan (http://www.jagvillveta.se/14-17-ar/vad-har-hant/brott-i-skolan) så skriver de att det är möjligt att anmäla skolan till skolinspektionen om skolan inte riktigt tar tag i situationen.

Vad anser jag att du borde göra då? Prova första att gå till en annan lärare eller rektorn om att detta har hänt dig. Det borde inte bara rinna mellan fingrarna. Du kan även säga att skolinspektionen säger att fast än det är över internet så är det skolans ansvar. Skulle de inte göra något då tycker jag att du ska försöka anmäla brottet själv hos polisen. De måste ta emot din anmälan.

Tyvärr vet inte jag om det finns så mycket mer att göra än så. Men jag hoppas ändå att du fått ett svar på det du undrade.Skulle det vara något särskilt du undrar över så kan du ställa en fråga här på lawlines sida så svarar jag på det så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare