Hot om polisanmälan

Jag hade sex med en tjej (hon är 17 jag är 19) och det hela skedde med samtycke. Nu ungefär 1-2 månader senare frågar hon mig om pengar vilket jag säger nej till. Hon skickade då att hon kunde anmäla mig för våldtäkt (Jag har screenshot på denna chatten), Därefter blockade jag henne men nu håller hon på att ta kontakt med mig trots att jag tydligt visat att jag inte vill ha kontakt med henne. Min fråga är detta. Är det lagligt för henne att hota att anmäla mig för våldtäkt för att jag inte ville låna ut pengar till henne?

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om tjejens beteende är brottsligt.

Hennes hot kan vara utpressning eller tvång

För att det ska vara utpressning måste hon hota dig med en brottslig handling. Därefter måste du göra något som betyder en ekonomisk vinst för henne och en ekonomisk förlust för dig. (BrB 9:4). Det brottet hon hotar dig med är falsk angivelse då hon hotar med att polisanmäla dig för våldtäkt (BrB 15:6).

Om det inte föreligger en ekonomisk vinst eller skada kan det vara tvång

För att det ska vara utpressning måste hon vinna på handlingen ekonomiskt medan du måste få en ekonomisk skada. Som du beskriver det vill hon att du “lånar ut pengar” och inte att du ger pengar. Om du endast lånar ut pengar som hon kommer betala tillbaka, finns det inte en ekonomisk vinst eller skada. Det kan däremot vara tvång som endast kräver att du begår en handling på grund av hennes hot (BrB 4:4).

Även om du inte ger ut pengar till henne kan hon fortfarande ha gjort något brottsligt

Även om brottet inte anses vara “fullgjort” genom att du har gett henne pengar, kan hon vara ansvarig för försök till utpressning (BrB 9:11). Försök till olaga tvång är inte brottsligt.

Sammanfattning: Beroende på om hon kommer betala tillbaka pengarna eller inte, kan det röra sig om utpressning eller olaga tvång. Jag rekommenderar att du tar kontakt med polisen om det som har hänt och visar de bilder på chatten.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa till!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare