Hittat en plastkork i hamburgaren, hur mycket blir kompensationen?

Hittade en plastkork i en hamburgare igår fr Max. Väntar på huvudkontoret ska ringa mej. Vad kan vi begära av dom? Kompensation i pengar? Hur mkt?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det lät inte bra att det fanns en plastkork i din hamburgare, det hade kunnat gå riktigt illa!

Om person-/sakskada inträffat p.g.a. plastkorken

Det framgår inte av din fråga om någon skadades av denna plastkork exempelvis att någon svalde den, för då hade skadestånd blivit aktuellt enligt Skadeståndslagen. Hur stor skadeståndet hade blivit är svårt att säga, men sjukvårdskostnader, fysiskt och psykiskt lidande är exempelvis det skadeståndet ska bestå av.

Om ingen skadats av plastkorken

Om ingen skadats av plastkorken blir det som sagt ingen skadeståndsprövning. Däremot kan du kräva en kompensation av Max för att du inte fått den hamburgaren och servicen du har betalat för. Här går inte heller att sätta någon summa, men en gratis hamburgare eller pengarna tillbaka anser jag hade varit en skälig kompensation. Kompensationen måste alltså vara rimlig i förhållande till det inträffade samtidigt som att du som kund ska vara nöjd.

Sammanfattningsvis skulle mitt tips vara att meddela Max vad du skulle anse är en rimlig kompensation som du skulle bli nöjd med och se vad restaurangen svarar. Förhoppningsvis går de med på det för att se till att du blir en återkommande kund. Men skulle det vara så att en person-/sakskada inträffat får du gärna kontakta oss igen med mer information, så att vi kan hjälpa dig med skadeståndsprövningen!

Jag hoppas såklart att ingen tagit skada av plastkorken och att du får en kompensation av Max som du blir nöjd över!

Önskar dig en God jul!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare