Hindrar svensk lagstiftning utvisning av grova brottslingar?

Finns det svensk lagstiftning som stoppar utvisning av en icke svensk medborgare eller person med uppehållstillstånd som har begått upprepade grova våldsbrott eller grova sexualbrott???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns regler som hindrar utvisning av personer som begått grova våldsbrott. T.ex finns principen om non-refoulment som innebär att ingen person får avvisas eller utvisas till ett land där personen riskerar dödsstraff, tortyr eller förnedrande behandling eller bestraffning(12:1 Utlänningslagen). Denna princip gäller även för grova brottslingar som har begått våldsbrott och sexualbrott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare