Hemfridsbrott av före detta sambo

Hej! Jag har en fråga kring hemfridsbrott. Jag har bott tillsammans med min flickvän i ett par år, och vår gemensamma son Noah som är 3,5 år. Lägenheten (bostadsrätt) är min och inköpt för egen räkning för mer än tio år sedan. Nu, efter en otrohetsaffär av henne, vill jag separera och inte längre ha henne boende i min lägenhet. Hon vägrar att gå när jag ber henne. Gör hon sig skyldig till hemfridsbrott genom denna vägran? Eller har hon rätt att bo kvar i min bostadsrätt? Med vänlig hälsning, K

Lawline svarar

Tolkning av omständigheter och fråga

Du har köpt en lägenhet för egen räkning för mer än tio år sedan. Sedan några år efteråt flyttade din flickvän in och ni har fått en gemensam son tillsammans. Nu har hon varit otrogen, du vill separera och inte ha henne längre i lägenheten. Hon vägrar dock gå när du ber henne. Din fråga är om hon gör sig skyldig till hemfridsbrott när hon stannar mot din vilja, vilket jag ska besvara. Först kommer jag gå igenom vad gäller för lägenheten och sedan vad som gäller om hon begår brott.

Lägenheten

Är lägenheten samboegendom?

För att lägenheten ska utgöra samboegendom måste den vara förvärvad för gemensam användning (3§ SamboL). Du säger att lägenheten är din och köpt för egen räkning. Sedan så berättar du köpte den för mer än tio år sedan och att hon har bott där några år bara. Detta tolkar jag som att du förvärvade den för egen räkning innan du träffade henne. Därmed så ska det inte utgöra samboegendom och därmed inte ingå i en bodelning (8§ SamboL)

Du har köpt den för egen räkning för många år sedan vilket gör att hon inte heller får ett så kallat dolt samäganderättsanspråk (NJA 2002 s. 3)

Hemfridsbrott?

Hemfridsbrott regleras i 4:6 BrB. Eftersom ni inte längre är samboende så kvarstannar hon olovligen där annan har sin bostad. Hon begår själva gärningen som utgör hemfridsbrott. Däremot behöver hon även något som kallas uppsåt vilket innebär att en hon kan skuldbeläggas för sin gärning (1:3 BrB). Det krävs åtminstone att hon är medveten om risken och likgiltig inför den för att dömas för hemfridsbrott. Om du ringer polisen när hon befinner sig i lägenheten och de förklarar att hon begår ett brott genom att befinna sig i lägenheten så är uppsåtet garanterat uppfyllt inför kommande situationer där hon olovligen kvarstannar i din lägenhet.

Så kortfattat sagt kan hon bli dömd för tidigare sammanhang där hon olovligen kvarstannat, men då krävs det att hon vara medveten om risken och likgiltig inför att hon begår brottet. Detta får en domstol avgöra. Däremot om du ringer polisen när hon befinner sig i lägenheten och de kommer samt berättar för henne att hon inte får befinna sig där är jag säker på att hon begår hemfridsbrott uppsåtligen och kan dömas.

Tips

Ni delar en son vilket självklart gör er situation problematisk gällande en brottsanmälan. Det kan påverka din relation till henne och samarbetet gällande sonen. Trots detta så kan du göra en anmälan på henne då hon begår hemfridsbrott.

Carl MalmströmRådgivare