Hemfridsbrott att obehörigen befinna sig i trapphus?

Hej! Vilket lagstöd för avlägsning/avvisning har man om man hittar en uteliggare som sover i ens trapphus? Om man bor i en lägenhet i en bostadsrättsförening, kan ett hemfridsbrott vara aktuellt utanför lägenheten, dvs i trapphuset? Rätten till nödvärn gäller ju då. Vad kan man göra i denna situation om den hemlösa person som sover i ens trapphus inte vill lämna. Finns det något lagstöd för en boende i föreningen att göra något eller är det polisen som får avlägsna personen?

Tackar för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver måste personen som befinner sig i trapphuset göra sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken), för att det ska kunna vara fråga om en nödvärnssituation, och att ni därmed har nödvärnsrätt mot denna person (24 kap. 1 § st. 2 p. 3 Brottsbalken). Observera att jag utgår från att personen inte agerat hotfullt och gått till attack - i sådan situation skulle det kunna föreligga nödvärnsrätt på den grunden.

Är det fråga om hemfridsbrott?

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter" (4 kap. 6 § Brottsbalken).

Dvs. om personen i trapphuset, utan tillstånd, tagit sig in och kvarstannat där över natten, skulle jag inte ha några problem med att se rekvisiten i lagregeln uppfyllda. Men Högsta domstolen (HD) har i ett antal avgöranden om hemfridsbrott prövat denna situation. Ett av dem är NJA 1987 s. 148 där kom HD fram till att det inte fråga var fråga om hemfridsbrott när en person utan något egentligt ärende tagit sig in i ett trapphus och vistats där i ett par minuter. HD uttalade också (i de generella delarna av domen) att straffansvaret, för hemfridsbrott, inte får bli för omfattande, och därför bör regeln tillämpningsområde avgränsas så att handlingar som inte uppfattas som klandervärda bör falla utanför (dvs de handlingar blir straffria). Det är med andra ord inte helt säkert att personen som befunnit sig i trapphuset gjort sig skyldig till hemfridsbrott. I ert fall skulle jag behöva mer information om hur den hemlöse personen kommit in i trapphuset och agerat därinne, för att med större säkerhet kunna avgöra om det varit fråga om hemfridsbrott eller en straffri handling.

Jag tror inte att det finns några andra lagregler, förutom nödvärnsrätten, som ger boende möjlighet att skicka ut oönskade personer från trapphuset. Självklart kan det finnas regler som säger att obehöriga inte äger tillträde, men de reglerna behöver inte nödvändigtvis betyda att man som boende får befogenhet att också avvisa obehöriga personer, med exempelvis våld. Jag rekommenderar därför att i en liknande situation, ringa polisen eftersom de har trots allt rätt att avlägsna obehöriga personer från platsen (13 § Polislagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare