Hej..behöver en ombud för att betala av mina skulder,hur gör jag?

Hej..behöver en ombud för att betala av mina skulder,hur gör jag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte riktigt av din fråga om du behöver ett ombud till en rättsprocess eller om du syftar på att du behöver juridisk rådgivning.

Om du har skulder och Kronofogden har fattat ett beslut om exempelvis utmätning av lön är det bra att känna till att Kronofogdens beslut går att att överklaga till Tingsrätten, vilket framgår av Utsökningsbalken 18 kap 1 § (här).

Ett allmänt råd om man har skulder är att kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare i kommunen där man är bosatt. Ett annat råd är att kontakta de företag man är skyldig pengar och försöka göra en överenskommelse, t.ex. kan det vara möjligt att betala senare.

Har man väldigt mycket skulder kan det bli aktuellt med skuldsanering, se Skuldsaneringslagen (här). Dock bör man tänka på att det kan vara svårt att bli beviljad skuldsanering.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera att du ringer till Lawlines telefonrådgivning, för att se om Lawline har möjlighet att hjälpa dig vidare med din fråga. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare