FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2020

Vad göra när jag inte får kontakt med min son vid umgänge?

Hej. Jag behöver lite hjälp här. Jag och sonens mamma är separerade och sonen bor hos hans mamma då jag har inte permanent boende efter separationen. Jag och sonen brukar träffas, prata via Skype. Senaste jag och sonen hade kontakt var den 18 juni, till dess har jag inte fått tag på sonen när jag försöker ringa upp honom via Skype ända till idag. Jag skrev ett mail till sonens mamma och bad henne kolla om allting funkar (sonen använder Skype via mobilen och datorn)

Så vad kan jag nu göra? Göra en orosanmälan hos Soc?

(Då jag är döv, funkar mailkontakt bäst framför mobiltelefon)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst bör noteras att ett barn har rätt att få umgås med föräldern som barnet inte bor med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Alltså kan en förälder kräva att få träffa sitt barn som denne inte bor med. I detta fall är det oklart varför barnet inte svarar i via Skype - om det är barnet själv som inte vill eller om det är den andra föräldern som motverkar kontakten. Barnets vilja ska nämligen alltid beaktas vid alla fall som rör barn.

I detta fall kan du oavsett kontakta socialtjänsten där du bor och be dem hjälpa er med familjerådgivning eller stöd.

Om du är orolig för att barnet har försvunnit kan du kontakta polisen och anmäla honom som försvunnen.

Hoppas att allt går vägen!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare