FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/08/2015

Hävning efter försök till omleverans

Hej! Vi har köpt en ponny av en hästförmedlare med bytesrätt. Vi lämnade tillbaka ponnyn ( då den var svårhanterlig för små barn) i slutet av Maj.

Vi har under 2månader blivit erbjudna 2 ponnyer. Bägge ponnyerna hade fel som vi påpekade och som säljaren undanhöll för oss. Kunde ändå tänka oss köpa den första men den såldes innan vi hann provrida den. Den andra ponnyn var en ponny som säljaren fått tillbaka från andra 2ggr.

Säljaren har nu 2 nya ponnys som är intressanta. Men då ska hon ha extra betalt då de inte är "inom budget"! Den ena begär hon 7000:- extra för och den andra 20.000 :-

Säljaren har fått av oss 25.000:- för den vi lämnade tillbaka. Den sålde hon igen för 25.000:-. Hon har alltså haft vinst på denna ponny 2ggr. Vi anser inte att de erbjudna ponnyerna är värda extra pengar då de är mindre än den vi lämnade tillbaka vilket innebär försäljning inom ett år.

Vi är nu så trötta på detta och önskar häva köpet och få pengarna tillbaka . Vi har också erbjudit att få tillbaka 20.000:-. Men säljaren vägrar. Hänvisar till bytesrätten.

Kan vi häva köpet? MVH MajBritt Thorstensson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på om säljaren är en yrkesverksam näringsidkare eller en privatperson är det köplagen eller konsumentköplagen som ska användas.

Eftersom säljaren i ditt fall accepterat att du som köpare inte är nöjd med hästen går jag inte närmare in på huruvida det faktiskt är ett fel i varan, köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt. Låt oss istället utgå från att det rör sig om ett fel i varan.

Enligt köplagen 34 § och 36 § har säljaren rätt att "företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren". Att häva ett köp kan komma att aktualiseras enligt köplagen 39 §. I paragrafen står att "köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta." Det rör sig således om två rekvisit. Väsentlig betydelse för dig som köpare, samt att säljaren insett detta.

Om du som köpare ses som konsument och säljaren en näringsidkare, är det istället konsumentköplagen som aktualiseras. Liksom i köplagens regler står det i konsumentköplagen 28 § att hävning eller prisavdrag kan aktualiseras om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga. Skillnaden mellan KKL och köplagen är att det enligt KKL 29 § för hävning inte krävs att säljaren insett att felet var av väsentlig betydelse för köparen.

Sammanfattningsvis anser jag att du har stora möjligheter att kunna häva ditt köp. Säljaren har försökt att företa omleverans av vara utan lyckat resultat.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare