FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/05/2018

Hävning av köp vid fel i vara

Jag samlar 50-tals klockor och har köpt en vintage klocka som i annonsen uppgavs vara från 1958 men vid undersökning av urmakare var från 1962. Ägaren vill inte låta köpet gå tillbaka, hur gör jag nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga framgår det inte huruvida klockan är såld av en näringsidkare eller privatperson. Oavsett vem som har sålt varan kan det kortfattat konstateras att det föreligger ett fel i varan då klockans egenskaper ej stämmer överens med vad som följer av avtalet eller som säljaren lämnat vid marknadsföringen av varan (se 18 § köplagen och 16 § konsumentköplagen).

Föreligger det ett fel i en vara har säljaren rätt att antingen avhjälpa felet eller företa omleverans. Detta har säljaren rätt till innan hävning av köpet kan bli aktuellt. Att avhjälpa ett fel av detta slag tycks däremot inte vara möjligt med anledning av felets art. Möjligtvis skulle säljaren kunna leverera en ny klocka med rätt egenskaper. Är det sistnämnda inte heller möjligt har köparen rätt att häva köpet.

Observera att du måste ha reklamerat felet inom skälig tid efter det att du märkt felet (32 § köplagen och 23 § konsumentköplagen). Regeln gäller dock inte då säljaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Exempelvis om säljaren medvetet marknadsfört klockan med felaktiga uppgifter (33 § köplagen och 24 § konsumentköplagen).

Om försäljaren inte vill låta köpet gå tillbaka?
I det fall klockan sålts av en privatperson kan du kontakta tingsrätten. Behöver du hjälp med att upprätta en stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

I det fall klockan sålts av en näringsidkare kan du kontakta allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN hjälper dig att kostnadsfritt pröva tvisten mellan dig och försäljaren.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare