Hävning av köp

2021-06-30 i Konsumentköplagen
FRÅGA
X har just bokat en resa för att bestiga Kilimanjaro. Han går till den lokala fri­lufts­butiken och berättar allt om sitt stundande äventyr. Butiken har för tillfället inte all ut­rustning han behöver i lager, men beställer den åt honom mot för­skotts­betalning. Tyvärr hinner inte butiken få hem varorna i tid innan det är dags för honom att resa iväg. Han tvingas i sista minuten skaffa u­trustningen på annat håll. När den saken är ordnad går han till Lo­djuret för att av­beställa sina varor. "Tyvärr", säger säljaren, "avtal ska hållas. Du har redan betalat för grejerna, de kommer in nästa vecka." Måste han betala för ut­rustningen som han inte längre behöver?
SVAR

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom X är en privatperson och butiken en näringsidkare, gäller Konsumentköplagen (se 1 §). När det kommer till säljarens dröjsmål (9 §) har köparen möjlighet att välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Eftersom X vill häva köpet är 13 § mest tillämplig i detta fall. Köparen får bland annat häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, vilket uppfylls i detta fall.

Sammanfattningsvis ska X alltså få häva köpet av utrustningen.




Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Anna von Fircks
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?