Hävning av köp
X har just bokat en resa för att bestiga Kilimanjaro. Han går till den lokala friluftsbutiken och berättar allt om sitt stundande äventyr. Butiken har för tillfället inte all utrustning han behöver i lager, men beställer den åt honom mot förskottsbetalning. Tyvärr hinner inte butiken få hem varorna i tid innan det är dags för honom att resa iväg. Han tvingas i sista minuten skaffa utrustningen på annat håll. När den saken är ordnad går han till Lodjuret för att avbeställa sina varor. "Tyvärr", säger säljaren, "avtal ska hållas. Du har redan betalat för grejerna, de kommer in nästa vecka." Måste han betala för utrustningen som han inte längre behöver?
Lawline svarar
Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Eftersom X är en privatperson och butiken en näringsidkare, gäller Konsumentköplagen (se 1 §). När det kommer till säljarens dröjsmål (9 §) har köparen möjlighet att välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.
Eftersom X vill häva köpet är 13 § mest tillämplig i detta fall. Köparen får bland annat häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, vilket uppfylls i detta fall.
Sammanfattningsvis ska X alltså få häva köpet av utrustningen.
Hoppas du fick svar på din fråga,
Med vänlig hälsning,