Hävning av köp

X har just bokat en resa för att bestiga Kilimanjaro. Han går till den lokala fri­lufts­butiken och berättar allt om sitt stundande äventyr. Butiken har för tillfället inte all ut­rustning han behöver i lager, men beställer den åt honom mot för­skotts­betalning. Tyvärr hinner inte butiken få hem varorna i tid innan det är dags för honom att resa iväg. Han tvingas i sista minuten skaffa u­trustningen på annat håll. När den saken är ordnad går han till Lo­djuret för att av­beställa sina varor. "Tyvärr", säger säljaren, "avtal ska hållas. Du har redan betalat för grejerna, de kommer in nästa vecka." Måste han betala för ut­rustningen som han inte längre behöver?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom X är en privatperson och butiken en näringsidkare, gäller Konsumentköplagen (se 1 §). När det kommer till säljarens dröjsmål (9 §) har köparen möjlighet att välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Eftersom X vill häva köpet är 13 § mest tillämplig i detta fall. Köparen får bland annat häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, vilket uppfylls i detta fall.

Sammanfattningsvis ska X alltså få häva köpet av utrustningen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Anna von FircksRådgivare