FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/06/2021

Hävning av hästköp

Min dotter har köpt en häst för tävling i höjdhopp, dressyr o ridning. Hon har ägt hästen i 3 månader. Innan köpet provred vi och gjorde en vetrinärbesiktning. Vi kunde tyvärr inte närvara vid besiktningen och bad säljaren sända via facetime. Detta gick inte att genomföra enligt säljaren. Vid besiktningen uttryckte vetrinären att hästen varit i obalans och hade svårt att göra böjprov, hästen tycktes även halta lite. Besiktningen avslutades i samråd med Vetrinären. Därefter hade vi samtal med säljaren och hon bedyrade att det inte var något fel på hästen och sade att hältan berodde på underlaget eller att hästen vrickat sig i hagen. Vi kom överens med säljaren att avvakta ett par dagar. Vid kontakt en vecka senare sa säljaren att hon ridit och hoppat med hästen utan några som helst problem. Det skulle även vara en häst som var lättlastad. Med hänvisning till säljarens övertygande sätt att lämna olika anledningar till hästens dåvarande besvär, köpte vi hästen. Vi har nu efter en tid sett att hästen haft ont och tog kontakt med veterinär. Vi bokade in en tid för röntgen och skulle frakta honom i en relativt stor vagn. Vi höll på i över 2,5 timme med försök att lasta honom utan att få honom att gå in. Vi har varit i kontakt med säljaren om att vi vill häva köpet, eftersom hästen inte är vad som utlovades och till vad som dottern tänkt att använda honom till. Har vi några möjligheter att kräva återbetalning och häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En häst räknas i lagens mening som en lös sak och utifrån vad du har skrivit tolkar jag det som att ni köpte hästen från en privatperson, vilket innebär att det är köplagen som ska användas.

Rätt till hävning

För att du ska få rätt att häva köpet finns det vissa kriterier som ska vara uppfyllda. Det måste finnas ett fel som är av väsentlig betydelse för dig som köpare och som säljaren borde ha insett (39 § köplagen). Eftersom ert syfte med hästen var att använda den för tävling utgår jag att detta är något som ni diskuterade med säljaren, dessutom så är lastningen en viktig del i detta. Detta tyder på att säljaren förstod vad din dotter skulle ha hästen till och vad som är viktigt för henne för att kunna tävla.

Din undersökningsplikt av hästen

Som köpare har du en plikt att undersöka hästen vilket du gjorde genom veterinärbesiktningen. Den fråga som uppkommer då är om felet kan anses vara löst efter att säljaren själv ridit hästen och inte upplevt några problem.
Som köpare har du inte rätt att hävda att det är fel på hästen om du kände till felen efter besiktningen (20 § köplagen). Däremot kan det påverka bedömningen något att säljaren påstod att felen var lösta efter att hen själv ridit hästen efter besiktningen.

Reklamation

För att ha rätt att göra en reklamation krävs det att det inte har gått för lång tid efter att felen upptäcktes innan ni kontaktar säljaren för en reklamation. I köplagen står det att en reklamation måste göras inom 2 år efter köpet, så om det bara har gått 3 månader finns det fortfarande en möjlighet att försöka göra en reklamation.

Sammanfattning och rekommendationer för dig

I ert fall kan det bli svårt att säga att ni inte kände till att något kunde vara fel på hästen eftersom att ni fick ett utlåtande från den första veterinären angående stelheten.

Lastningsproblemen kan vara lättare att anse som ett fel, samt om den nya veterinären upptäcker att stelheten beror på en skada som inte upptäckts under den första besiktningen. Utan ytterligare information är det svårt att avgöra om det kan räknas som ett fel som grund för att häva köpet.

Jag föreslår att ni tar kontakt med säljaren igen och gör en reklamation. Om ni inte kan komma överens finns alltid alternativet att gå till domstol med tvisten, men det är svårt att avgöra om ni skulle kunna nå framgång med det, dessutom kan det bli en kostsam process ifall ni inte skulle vinna.

Jag hoppas att situationen har blivit lite tydligare för er och om ni vill ha mer ingående hjälp med problemet föreslår jag att ni bokar tid för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå till mailadressen: bokning@lawline.se.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper er i ert specifika ärende utifrån ert behov.

Frida Nygren BjörkRådgivare