FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/02/2020

Häva köpet av en hund!

Hej

Köpte en vuxen hund på 4 år och gjorde de vanliga kontrollerna genom svenska kennelklubben, allt ok. Frågade även ägaren grundligt då om ev sjukdomar och skador även mental hälsa hos hunden. Enligt dem hade hunden inga problem och var helt frisk.

Enligt dem var hunden inköpt från uppfödaren vid 9 månaders ålder.

När jag sedan gjorde efterforskningar hos bl a uppfödaren hade denna fått information om att hunden led av allergi och mentala problem en käke hade varit bruten och den var ilsken mot andra hundar och djur. De framkom även då att uppfödaren haft hunden hos dem på full foder för att kunna använda hunden upp till 5 år i avel. Då fodervärden meddelade att hunden inte var frisk tog uppfödaren hund ur avel och avbröt fodervärds kontrakt och fodervärden fick hunden gratis.

Jag köpte hunden i syfte att avla och tävla med den. I stort all information jag fick om hunden visade sig felaktig och jag har fått det bekräftat i både mail och på telefon av uppfödaren.

De jag köpte hunden av tar inget ansvar i detta. Svarar inte när jag kontaktar dem. Jag betalade 15 000kr för hunden och jag kan alltså inte använda den överhuvudtaget dessutom ger den mig problem med mina andra hundar och höga veterinär kostnader för behandling av allergin.

Finns det något sätt att få tillbaka inköps summan och ställa dem tillsvars?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Först och främst hundar räknas som en lös sak i lagens mening. Köp av en lös sak regleras antigen i köplagen eller konsumentköplagen beroende på partsförhållanden. Jag tolkar din fråga som att du köper hunden av en privat person och därmed är köplagen(köpL) tillämpligt. Jag kommer börja beskriva hur en sådan reklamation går till och förklara vilka möjligheter du har för att få tillbaka din köpesumma.

Fel i vara

Det föreligger fel i varan om det man har köpt inte överensstämmer med det som säljaren har sagt vid köpet och det har inverkat på köpet. Att säljaren har sagt att hunden är helt frisk och har inga problem kan jag tänka mig har påverkat dig som köpare. Du hade förmodligen inte köpt hunden om du hade fått veta att hunden hade alla dessa sjukdomar, 18 § köplagen.

Undersökning av vara

Köplagen ställer upp ett undersöknings krav på köparen. Det betyder att köparen inte kan åberopa fel som den borde ha upptäckt vid en undersökning före köpet. Av den informationen som du har skrivit ser det ut som du har uppfyllt kravet då du har gjort den vanliga kontrollen som man bör göra vid köp av en hund. Samtidigt säljaren har uttryckligen sagt att hunden är frist och därmed tolkar jag att det är alldeles för långt gående att begära av köparen att kontakta uppfödaren vid sin undersökning, 20 § 1–2 stycket köplagen.

Reklamation

För att kunna åberopa att varan är felaktigt måste du som köparen reklamera felet till säljaren inom skälig tid efter du har märkt felet borde ha märkt felet. Sker ingen reklamation eller sker det försent, kan felet inte åberopas, 32 § köplagen.

Påföljder

Påföljder vid fel i vara som du kan kräva av säljaren är avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpetsamt kräva skadestånd, 30§ köplagen. Jag tolkar din fråga som att du är mest intresserad av att häva köpet. Att häva köpet innebär att man lämnar tillbaka varan och får tillbaka sina pengar.

För att kunna få häva köpet så ska avtalsbrottet som säljaren har begått vara av väsentlig betydelse för dig som köparen och säljaren borde vetat om detta. Detta kan vara exempelvis att du berättar för säljaren att du köper hunden för att avla och tävla men det vederbörande hunden inte kan tävla eller avla. Det viktiga är att säljaren har vetat om vad ditt syfte med att köpa hunden var, 39 § 1 stycket köplagen.

I ditt fall

Jag tycker du har goda chanser för att få häva köpet. Problemet i ditt fall är att nå säljaren och som du skriver är hen okontaktbar. I det fallet du lyckas ej nå säljaren, skulle du kunna stämma hen på en tingsrätt. Vid vidare frågor eller hjälp med upprättande av stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka .

Med vänligen hälsningar,

Arman Mohajeri FalahRådgivare