Häva köp utan fel eller dröjsmål

KÖPT EN BIL, tOYRA rAV4, FÖR EN VECKA SEDAN KONTANT BETALAD.. DEN HAR NORMAL GAMMALDAGS HANDBROMS OCH JAG HAR SVÅRT ATT VÄNJA MIG TILLBAKA EFTER ATT HA HAFT EN ELEKTRONISK BROMS. kAN JAG LÄMNA ÅTER EFTER ATT HA BETALT ADMINISTRATIVA KOSTNADER. sÄLJA TILLBAKA?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en bil och nu undrar om du kan lämna tillbaka den på grund av att du är ovan vid handbromsen. Eftersom försäljaren enligt min tolkning tagit betalt för administrativa kostnader utgår jag ifrån att du har köpt bilen av en näringsidkare (i detta fall ett företag som ägnar sig åt att att sälja bilar). Det medför att konsumentköplagen (KköpL) är tillämplig.

Häva köpet

Med stöd i KköpL får du endast lämna tillbaka bilen (eller häva köpet som det kallas) om det antingen är fel i vara (KköpL 29 §) eller vid dröjsmål (KköpL 13 §). Om det handlar om att du är ovan och bilen är felfri, kan du därför häva köpet på denna grund.

Avtalsfrihet

Det kan dock vara så att avtalet mellan dig och säljaren ger dig ytterligare rättigheter, som exempelvis att du får lov att lämna tillbaka bilen av andra orsaker inom en viss tid. Om det är så ska detta stå i ert avtal, eventuellt på säljarens hemsida eller liknande om den har en sådan. Det kan oavsett vara bra att kontakta säljaren och fråga.

Mitt råd till dig är därför att undersöka om det finns någonting i ert avtal som reglerar detta, samt att du kontaktar säljaren och hör med dem.

Jag hoppas mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare