Häva köp av Volkswagen på grund av fel

Hej!

Efter skandalen med Volkswagan där jag äger en skoda som med stor sannolikhet är bland de bilar vars motorer blivit manipulerade så har jag en fråga gällande köpet. Jag köpte bilen i mars 2014 från en skoda bromma och undrar nu om jag har rätt att häva köpet då den information som fanns om bilen var felaktig.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Förutsatt att du har köpt bilen som privatperson utav en bilhandlare är det konsumentköplagen som är tillämplig. Enligt 16 § föreligger det fel i din bil eftersom den avviker från säljarens beskrivning, förutsatt att säljaren tillhandahållit information om motorn etc som nu visat sig felaktiga.

Vad sen gäller påföljderna tar du specifikt upp frågan om du har rätt att häva köpet. Enligt 29 § får du häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig. Det är något som bedöms i det specifika fallet med utgångspunkt i bland annat din tänkta användning. Man brukar till exempel säga att ett fel som gör att ditt syfte med köpet förfelas, dvs om du inte kan använda bilen som du planerat på grund av felet ska det ses som ett väsentligt fel.

Om det gäller felaktig information kring bränsleförbrukning eller liknande är det inte helt lätt att säga hur domstolen skulle bedöma saken. Troligtvis skulle man bedöma att felet kan avhjälpas och att det inte är väsentligt nog för hävning. Det finns i frågor om hävning dock alltid utrymme för argumentation och det beror som sagt på omständigheterna ditt specifika fall.

Glöm inte att du måste reklamera felet inom skälig tid, normalt sett 2 månader, efter att du upptäckt felet för att du ska kunna göra gällande fel och kräva påföljder.

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932#R21.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare