Häva köp av bil om en nyckel saknas

Hej, jag köpte en begagnad bil på en bilfirma och fick med en bilnyckel när jag hämtade bilen.

Den andra bilnyckeln hade de inte fått att förra ägaren och skulle skicka den senare. Nu har det gått

3 veckor och de har inte fått tag på rätt nyckel än. Kan jag häva köpet eftersom jag vill ju inte att någon

annan har en nyckel till min bil.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att du köpt bilen i egenskap av privatperson, vilket aktualiserar konsumentköplagen (KKöpL).

Om en vara inte stämmer överens med vad som utlovats vid köpet kan man som konsument göra gällande att det föreligger s.k. fel i vara. Detta gäller såväl köp av nya som begagnade varor.

När en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera varan och kräva påföljder av säljaren, såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet. I vissa fall kan köparen även ha rätt till skadestånd (22 § KKöpL). I första hand kan du som köpare begära avhjälpande eller omleverans utan extra kostnad, vilket innebär att du får en reparation av vad som är fel alternativt ett utbyte av varan. I ditt fall hade detta varit att de ser till att den andra nyckeln återlämnas och ges till dig. Reparationer ska utföras inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för kunden. Om samma fel kvarstår efter två avhjälpningsförsök har kunden vanligtvis rätt att häva köpet.

Om reparation eller utbyte av varan inte är aktuellt, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, har köparen rätt att kräva prisavdrag (28 § KKöpL) eller häva köpet (29 § KKöpL). Felet måste vara av väsentlig betydelse för köparen för att få häva köpet, vilket beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

I ditt fall bör du kunna göra gällande att felet är av väsentlig betydelse och därmed kunna häva köpet om det är vad du vill göra. Annars kan du troligtvis begära ett prisavdrag för olägenheten.

På allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du anmäla ditt ärende och få det prövat för att få svar på vad du har rätt till i mer precis mening. Jag lämnar en länk till deras hemsida här.

Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare