Häva avtal pga kostnader?

Har sålt en bil för 500 kr. Har kvitto skrivet. Men nu måste fordonsskatten på 2000 kr betalas av säljaren. Går alltså back 1500 på försäljningen. Går det kräva att köpet hävs/ångra försäljningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om avtalsrätt finner du i Avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218). En allmän huvudregel inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Reglerna om huruvida man kan få ett ingånget avtal hävt/förklarat ogiltigt innehåller i regel ett krav på att någon av avtalsparterna utsatts för ett otillbörligt tvång, blivit lurad av någon eller att ett fullgörande av avtalet av någon annan anledning skulle vara oskäligt. Att man blott ångrar sig för att man glömt fordonsskatten torde inte vara en sådan omständighet som gör att avtalet kan hävas.

Robin HenningsonRådgivare