FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2021

hastighetsöverträdelse under prövotid

Jag körde 87kmh på en 60kmh sträcka och fick en bot på 3200kr. detta var under min provperiod som tar slut nu i juni. Jag fick hem en varning i posten idag från transport styrelsen. Där jag kommer ha varningen belastande under 2 år. bör man signera den eller ska jag bestrida den. Är det som en till prövotid. Jag fann inte alla svar som ville i dokumentationen dem skickade. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt, så har du blivit påkommen med en fortkörning under din prövotid, och nu har du fått en varning och undrar om du bör bestrida den eller inte.

Återkallelse eller varning?

Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort om man kört för fort (5 kap. 3§ 4p körkortslagen). Då ska normalt en spärrtid bestämmas till mellan en månad och tre år (5 kap. 6§ körkortslagen). Utgångspunkten vid trafiköverträdelse under prövotiden är att körkortet ska återkallas och att man måste göra ett nytt körprov, både kunskapsprovet, körprovet och riskutbildning för att få ett nytt körkort. Men för att få ett nytt körkort måste man då ha ett giltigt körkortstillstånd, som du får ansöka om och kan få efter att spärrtiden har gått ut. Detta innebär att utgångspunkten vid trafiköverträdelser under en prövotid är att man måste ta om sitt körkort efter att spärrtiden gått ut. Du kan läsa mer om detta på Transportstyrelsens hemsida.

Transportstyrelsen kan i vissa fall utfärda en varning istället för att återkalla körkortet, om det kan anses vara tillräckligt ingripande (5 kap. 9§ körkortslagen). Varning är alltså en mildare form än återkallelse av körkort, och kan i praktiken bli en typ av ny prövotid där man kan komma att göra en hårdare bedömning om du skulle begå trafikbrott under denna period. Då kan återkallelse av körkortet ske istället. Detta kan du läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

Vad bör du göra?

Om jag förstått din situation rätt, så skulle jag nog inte råda dig att bestrida varning, eftersom detta är en generösare bedömning än att återkalla ditt körkort. Utgångspunkten är att ditt körkort egentligen skulle återkallats, och då hade du behövt ta ett nytt körkort när spärrtiden gått ut. Varningen innebär istället att du får köra vidare på ditt körkort, men om du begår fler trafikförseelser, så kan du få återkallat det. Det är som en andra chans. Annat är såklart om det är så att du inte menar att du kört för fort överhuvudtaget. Då kan du bestrida polisens ordningsbot om det är så att du inte redan godkänt den, men som utgångspunkt ger en hastighetsöverträdelse på 27 km/h på en 60-väg 3200 kr enligt åklagarens schablonbedömning.

Om du har frågor kring böterna så är det polismyndigheten du ska vända dig till, om du önskar överpröva eller bestrida en bot. Har du fler frågor är du såklart välkommen att återkomma till oss, men annars rekommenderar jag dig att kontakta Transportstyrelsen för att få vägledning i just ditt ärende.

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare