FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/11/2018

Har vi ångerrätt vid dammsugarförsäljning i hemmet?

Hej

Hade en dammsugarförsäljare hemma igår kväll. Och vi köpte denna. En timme efter hon åkt ringer vi och ångrar vårt köp. De har något som heter minimiavgift vid återköp om man använt varan. Vi har dock inte rört den, bara försäljaren som visat demo. Nu undrar vi vad som gäller? Måste vi betala denna avgift på 4920kr

Hon sa att den avgift va till för att man inte skulle kunna köpa den, städa hela huset och sen lämna tillbaka den, men vi har som sagt inte rört den och inte hunnit heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en försäljare kommer hem till dig som konsument för att sälja sina varor omfattas försäljningen av Distans- och hemförsäljningslagen (DistansL).

Du har en ångerrätt om fjorton dagar

Som konsument har du rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från att du fick varan i din besittning, genom att du lämnar eller sänder ett meddelande till näringsidkaren (2 kap. 10 § DistansL). När du utnyttjar ångerrätten ska varan lämnas eller skickas tillbaka till näringsidkaren på din bekostnad (2 kap. 13 § DistansL). Näringsidkaren ska då betala tillbaka det du betalt för varan (2 kap. 14 § DistansL). Om du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att kunna fastställa produktens egenskaper eller funktion ska du ersätta näringsidkaren för varans värdeminskning (2 kap. 15 § p2 DistansL).

I ert fall har ni rätt att prova dammsugaren utan att bli betalningsskyldiga även om ni utnyttjar ångerrätten. Skulle ni använda den mer än nödvändigt kan ni däremot bli betalningsskyldiga för eventuell värdeminskning. Enligt uppgift i din fråga har ni inte ens använt dammsugaren varför ni heller ej är betalningsskyldiga för någon värdeminskning, framförallt inte en avgift om 4.920kr.

Även om det skulle stå i avtalet att en sådan avgift tas ut är det avtalsvillkoret inte giltigt. Lagen är tvingande och avtalsvillkor som är till nackdel för konsument är utan verkan (1 kap. 4 § DistansL).

Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden

För att få hjälp med att lösa tvisten kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). På dess hemsida kan du läsa om hur du gör en anmälan.

Tyvärr är inte ARN:s beslut bindande, vilket innebär att även om du skulle få rätt hos ARN kan företaget välja att inte följa beslutet.

Du kan låta ärendet gå till domstol

Om utnyttjar din ångerrätt inom 14 dagar och skickar tillbaka dammsugaren kan du låta ärendet gå till domstol. Om du redan betalt för dammsugaren kan du i sådana fall stämma näringsidkaren och begära att domstolen ska besluta att vederbörande betalar tillbaka hela summan till dig. Har du ännu ej betalt för dammsugaren kommer näringsidkaren antagligen att vända sig till inkasso. Får du ett brev från inkasso (eller Kronofogdemyndigheten) är min rekommendation att du bestrider fakturan. I sådana fall kan din motpart välja att vända sig till domstol för att få ut pengar.

I mål nr T 2796-12 (Örebro Tingsrätt) och mål nr T 1488-12 (Ystads Tingsrätt) avhandlades en situation som påminner om din. I förevarande fall hade det sålts en dammsugare vid hemförsäljning, konsumenten valde att utnyttja sin ångerrätt. Näringsidkaren vägrade att låta konsumenten utnyttja ångerrätten och påstod att dammsugaren använts för mycket. Konsumenten stämdes av näringsidkaren som begärde betalning, i båda fallen beslutade domstolen att det fanns en rätt att utnyttja ångerrätten.

Utifrån hur din fråga är ställd förefaller det som att dina utsikter kan vara goda för att slippa betala och att du har rätt att utnyttja din ångerrätt. Jag skulle dock rekommendera dig att innan du går till domstol kontakta en jurist som kan ge dig råd och företräda dig. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av Lawlines jurister. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare