Har swishat till fel mottagare, vad gäller?

Har swishat 6.800kr till fel mottagare. Har kontaktat honom och bett honom skicka tillbaka. Ännu inget svar. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Misstagsbetalning

Det framstår av din fråga som att du av misstag har swishat fel mottagare. Det rör sig i så fall om en misstagsbetalning, vilket innebär att den rättsliga principen condicito indebiti aktualiseras. Principen innebär att den som har betalat fel har en återkravsrätt och att den som har mottagit betalningen är skyldig att betala tillbaka. Detta är ingenting som regleras i lag utan följer av flertalet rättsfall. (se t.ex. NJA 1994 s 177 och NJA 2016 s 1074).

Vad kan du göra?

Då du redan har kontaktat personen i fråga och inte fått någon respons rekommenderar jag att du kontaktar kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande. (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om du gör detta kommer personen som mottagit pengarna att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden kommer Du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. Detta är det smidigaste sättet för dig. En annan väg är att väcka en civilrättslig talan i domstol, men detta kan bli allt dyrare för dig. Därav rekommenderar jag att gå via kronofogden.

Sammanfattningsvis

Du har rätt att få tillbaka pengarna och det du får tillbaka dem lättast genom att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Olof FunkeRådgivare