Har Socialnämden rätt ta ifrån ena föräldrar pengar när barnen bara kort placerats på LVU?

Hej!

Har Socialnämden rätt i ta från ena föräldrar pengar när barnen bara kort plasetas på LVU?

Barnbidraget och underhållsbidrag.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Med placering på LVU antar jag att du menar att barnen (om än bara under en kort period) bor dygnet runt i ett särskilt boende utanför föräldrahemmet. Jag antar vidare att du menar underhållsstöd från försäkringskassan och inte underhållsbidrag från den andra föräldern till barnet.

När ett barn placeras enligt LVU utanför det egna hemmet förlorar föräldrarna rätten till socialförsäkringsförmåner som är knutna till att de har barnet i sin vård. Både barnbidraget och underhållsstöd är sådana förmåner. Barnbidraget betalas då i regel ut till de som har barnet i sin vård under placeringstiden (106 kapitlet 7 § Socialförsäkringsbalken) och underhållsstöd från försäkringskassan dras in (106 kapitlet 8§ Socialförsäkringsbalken). Det är försäkringskassan som drar in pengarna och inte socialnämnden.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga men skulle du behöva mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga här eller kontakta en av våra duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare