Har särkullbarn rätt till arv från deras förälders maka?

Hej

Min styvfar avliden har 2 särkullsbarn som har bett att få ut sin laglott. När de väl har fått ut sina laglott så har de väl inget annat att komma efter när makan avlider? Eller har de också krav på makans arv när hon väl har avlidit? Paret har 2gemensamma barn som är efterarvingar.

Mvh

Makans särkullsbarn

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar (särkullbarnen) har en rätt att få sin "arvslott" ur sin förälders kvarlåtenskap innan dennes maka.(3 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Om föräldern däremot har testamenterat sin kvarlåtenskap till någon annan än barnen så har de inte längre rätt till sin "arvslott" utan endast till sin "laglott". Laglotten är 50 % av vad de skulle ha fått i sin arvslott.(7 kap 1 § ÄB) Och för att få sin "laglott" måste de påkalla jämkning av testamentet.(7 kap 3 § ÄB)

Eftersom du skriver "laglott" och inte "arvslott" så kommer jag anta att styvpappan har testamenterat sin kvarlåtenskap till någon annan än sina särkullbar (alltså testamenterat "bort" sina särkullbarn). Och att de därmed har fått lov att begära jämkning av testamentet för att få sin laglott. Men när de sedan har fått sin laglott så har de inte rätt att ärva eller få något mer efter den efterlevande makan dör.

Om det är så att särkullbarnen i ditt fall har fått/begärt sina "arvslotter" (alltså inte laglott som ovan) så har de ändå inte rätt till något mer arv efter den efterlevande makan.

Så om särkullbarn får sin arvslott eller laglott så har de ingen rätt till något mer efter makan avlider. Eftersom de redan har fått ut sitt arv efter sin förälder.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare