Har särkullbarn rätt att få ut sitt arv direkt?

Hej! Om det är så att min far är gift med någon annan än min mor och han går bort. Har jag rätt att ärva min del på en gång eller kommer min styvmor att ärva allting först och jag sedan efter henne??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make avlider har den efterlevande maken rätt att ärva denne enligt 3 kap 1 § ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Makarnas gemensamma barn ärver först när den efterlevande maken avlider. Beträffande särkullbarn, dvs. barn som inte är gemensamma, ser rättsläget dock annorlunda ut. Särkullbarn har enligt 3 kap 1§ ÄB rätt att få ut sitt arv direkt. Ett särkullbarn kan dock välja att avstå från att få ut sitt arv direkt till förmån för den efterlevande maken, vilket anges i 3 kap 9 § ÄB. Särkullbarnet kommer då att få ut sin del av arvet när den efterlevande maken avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare