Har min sambos barn rätt till min bostad?

Hej!

Jag undrar vad som händer i följande fall. Min sambo och jag har tidigare bott i var sin lägenhet, en hyresrätt och en bostadsrätt. Sedan min pension har jag varit skriven i hans bostadsrätt. För fyra år sedan köpte jag en bostadsrätt på en annan ort att använda som fritidshus. Nu har min sambo sålt sin bostadsrätt och vi bor permanent i fritidshuset som fortfarande enbart ägs av mig. Om min sambo skulle avlida har då hans barn någon rätt att ärva en del i min bostadsrätt? Vi har avtalat bort sambolagen och har upprättat ett samäganderättsavtal betr våra gemensamma ägodelar och kompletterat det med ett testamente, där det framgår att de gemensamma ägodelarna går till den efterlevande

sambon. I ett separat avtal står det att min bostadsrätt enbart ägs av mig. Räcker detta?

Med vänlig hälsning,

A

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det går (precis som du skriver) att avtala bort sambolagen, 9 § sambolag (2003:376). Ingen av er kan således begära bodelning enligt sambolagens regler. Det innebär att var och en behåller sin egen egendom om samboförhållandet upphör. Det finns dock en regel i sambolagen som förklarar att den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden ska få ta över denna även om bostaden inte utgör samboegendom, 22§ sambolag. Regeln i 22 § sambolag är tvingande och kan inte avtalas bort. Eftersom att frågan gäller vad som händer om din sambo går bort först (jag utgår även ifrån att din sambos barn är vuxna och inte bor hos er) finns det inga skäl som talar för att bostadsrätten inte skulle falla på din lott.

Utöver vissa tvingande regler, exempelvis 22 § sambolag, har sambor ingen lagstadgad rätt att ärva varandra. För att sambor ska ärva varandra krävs det att den ena sambon upprättat ett testamente där det står att den andra sambon ska ärva viss egendom. Eftersom att ni upprättat ett samäganderättsavtal och testamente gällande era gemensamma ägodelar kommer den egendomen fördelas på det vis ni kommit överens om.

Det synes som att din sambos barn inte har någon möjlighet att ärva någon del i bostadsrätten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare