FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2020

Har min före detta arbetsgivare rätt att ställa frågor om mig till min nya arbetsgivare utan min vetskap?

Har en fördetta arbetsgivare rätt att ringa till min nuvarande arbetsgivare och begära ett möte och ställa frågor om mig utan min vetskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ur ett juridiskt perspektiv finns det inget hinder för din gamla arbetsgivare att ringa din nuvarande arbetsgivare för att ställa frågor om dig. Dock kan det vara problematiskt om din nuvarande arbetsgivare ger ut information om sina arbetstagare till utomstående som finns dokumenterade eller underskrivna av arbetstagare som lämnat dessa i förtroende. Har du exempelvis fyllt i formulär med information om dig själv och skrivit under dokument där det står hur företaget behandlar personliga uppgifter (där det tydliggörs att de är sekretessbelagda) så har nuvarande arbetsgivaren inte tillåtelse att dela dessa med din gamla arbetsgivare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare