FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2019

Har min dotter dubbelt medborgarskap?

Hej, min dotter är född i Sverige 1994, jag är svensk och pappan engelsk. Får hon både svenskt och engelskt t medborgarskap då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom frågan berör två olika lagstiftningar kan dessa konkurrera med varandra. Jag har inte kompetens att svara på vad som gäller enligt den engelska rätten utan kan endast redogöra för vad som gäller enligt den svenska. Jag rekommenderar därför att ni tar kontakt med behöriga myndigheter för vad som gäller angående medborgarskap i England.

Vad gäller det svenska medborgarskapet är din dotter svensk medborgare och det finns inga hinder i den svenska rätten som säger att hon inte också kan vara engelsk medborgare. Du kan läsa mer om svenskt medborgarskap här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare