Har man rätt till lön under uppsägningstiden om man som arbetare sagt upp sig och inte arbetar under uppsägningstiden?

Jag sa upp mig och blev godkänt arbetsbefriad under min uppsägningstid. Har jag rätt till lön?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har uppfattat din fråga som att du har sagt upp dig från din anställning och du har kommit överens med arbetsgivaren att du inte behöver arbeta under sin uppsägningstid. Din fråga är alltså om du kan få lön under uppsägningstiden trots att du inte arbetar.

Du har ingen lagstadgad rätt till lön om du inte arbetar under uppsägningstiden

Eftersom det är du som har sagt upp dig från anställningen har din arbetsgivare ingen skyldighet enligt lag att betala lön till dig under uppsägningstiden då du inte arbetar (prop. 1981/82:71, s. 101 och 129). Om det däremot hade varit arbetsgivaren som sagt upp dig hade situationen varit annorlunda (12 § LAS).

Du kan genom avtal ha rätt till lön under uppsägningstiden

Även fast du inte enligt lag har någon rätt att få lön under uppsägningstiden då du inte arbetar kan du ha rätt till lön genom ett avtal (prop. 1981/82:71, s. 101 och 129). Du kan därför kolla om du har ett bindande avtal med arbetsgivaren som ger dig rätt till lön även fast du inte arbetar. Ett sådant avtal kan finnas i ditt anställningsavtal eller i ett eventuellt kollektivavtal som du och din arbetsgivare är bundna av. Behöver du hjälp med att granska vad som står i dina avtal rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare