Har man rätt till avtalad uppsägningstid vid provanställning?

Hej , min son har en provanställning som maskinförare enl anställningsavtal men dom sista månaderna har han fått jobba som stenläggning. Idag hörde heden av sig o sa att han är uppsagd pga arbetsbrist o kommer få gå på dan. Enl anställningsavtalet har han 1 mån uppsägning men enl chefen kommer han inte få ett öre. Enl facket som pratat med chefen så har han/chefen en bra förklaring till varför han inte får betalt den månaden som står i avtalet. Gäller alltså inte ett påskrivet anställningsavtal

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din son blivit uppsagd under tiden han varit provanställd och att både facket och arbetsgivaren säger att han inte ska få en månads uppsägningstid trots att det står i anställningsavtalet att en månads uppsägningstid gäller.

Avtal om uppsägningstid vid provanställning

Regler om provanställningar finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Uppsägning av någon som är provanställd kan ske när som helst utan att arbetsgivaren behöver ha några särskilda skäl (LAS 6 §). LAS är tvingande men det är möjligt att avtala om villkor som avviker från lagen om villkoren är till arbetstagarens fördel, exempelvis längre uppsägningstid (LAS 2 §).

Tanken med en provanställning är ofta att denna ska övergå till en tillsvidareanställning om inte arbetstagaren säger upp sig eller sägs upp under provanställningen. Man kan också avtala om att en vanlig tillsvidareanställning som inleds med en period av provanställning ska ha en månads uppsägningstid. En sådan konstruktion kan innebära att uppsägningstiden endast gäller för tillsvidareanställningen men inte för provanställningen, beroende på hur anställningsavtalet är utformat (AD 2020:38). Finns det något som tyder på att avsikten varit att uppsägningstiden ska gälla även provanställningen så ska dock uppsägningstiden i anställningsavtalet gälla även för provanställningen (AD 2020:38). Det blir alltså en fråga om en bedömning utifrån den enskilda situationen.

Jag har inte möjlighet att säga hur en sådan bedömning skulle utfalla i just ert fall då jag behöver mer information om omständigheterna. Däremot är en möjlig förklaring till arbetsgivarens och fackets påstående att det på något sätt framkommer att uppsägningstiden i anställningsavtalet bara ska gälla en tillsvidareanställning och inte provanställningen.

Kollektivavtal

Notera att om din son och arbetsgivaren är bundna till ett kollektivavtal som reglerar uppsägningstid vid avslutande av provanställning så kommer kollektivavtalet gälla före vad som avtalats i anställningsavtalet (lagen om medbestämmande i arbetslivet 26 § och 27 §).

Lön under uppsägningstid

Om slutsatsen efter en bedömning i din sons fall blir att det inte gäller någon uppsägningstid efter uppsägning av provanställning så får din son bara lön för redan arbetade timmar. Om bedömningen istället blir att din son har rätt till en månads uppsägningstid så ska han också ha lön under den månaden, även om det föreligger en arbetsbrist och att han därför inte utför några arbetsuppgifter (LAS 12 §).

Besked om att provanställning ska upphöra

Det som kan noteras är att arbetsgivaren ska ge besked om att provanställningen ska upphöra två veckor i förtid, annars kan arbetsgivaren bli skyldig att betala skadestånd. (LAS 31 §)

Vad kan ni göra nu?

Om ni inte kommer överens med arbetsgivaren och vill ta saken vidare så skulle jag ge rådet att ta kontakt med en av våra jurister som kan göra en mer personlig bedömning om hur ni kan gå tillväga och om det kan finns anledning att ta tvisten till domstol. Det ni bör tänka på i sådana fall är att en tvist i domstol kan resultera i höga rättegångskostnader.

Hoppas detta svar är till hjälp!

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare