Har man rätt enligt lagen att få större lägenhet?

Hej är 17 och bor med min mamma och 18 åriga bror. Vi bor i en liten 3a med hög hyra.

Jag och min bror delar rum och har gjort det ända sen uppväxten. Vi har bråkat varje dag och ibland sover sen han på soffan. Som mest har han sovit där i 1 år i streck. Vi vill ha en 4a men mamma har inte råd med en dyrare lägenhet. Hon är ensamstående utan pappan närvarande. Vi har letat efter en 4a men inte hittat något som passar. Lägenheterna är för dyra. Jag mår dålig och vill ha ett eget rum jag känner att jag inte har något ensamt ställe hemma. Det är svårt att hitta lägenheter att byta med. Har man rätt enligt lagen att få en större lägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har man rätt enligt lagen att få en större lägenhet?

Jag vill först beklaga er situation och förstår att det kan kännas jobbigt. I Sverige finns dock ingen laglig rätt att få en större lägenhet. Däremot kan det finnas en möjlighet för er familj, då framförallt er mamma, att få bostadsbidrag.

Vad är bostadsbidrag och hur ansöker jag om bostadsbidrag?

Bostadsbidrag är som ett ekonomiskt stöd för de som behöver hjälp med t.ex. hyran för en hyreslägenhet. Personer mellan 18–29 år och barnfamiljer kan ansöka om bostadsbidrag. Som barnfamilj kan er mamma få bostadsbidrag om hon har barn som bor hos sig (barn är man när man är under 18), hon betalar mer än 1 400 kr i månaden för bostaden, samt att hon bor och är folkbokförd på den adress som hon söker bidrag för.

Ansökan sker på försäkringskassans hemsida, logga där in på "mina sidor". Innan ansökan bör den som söker, då förslagsvis er mamma, förbereda de dokument som behövs, vilket är t.ex. hyresspecifikation och kontakt om ni söker för en hyresrätt. Sedan behöver den sökande också ta fram uppgifter om dennes inkomst, tänk här på att det inte bara är lön som räknas som inkomst.

Sammanfattning

Det finns alltså ingen laglig rätt för er att få en större lägenhet. Däremot finns det bostadsbidrag som ni kan söka. Jag garanterar inte att det blir beviljat men har presenterat möjligheten då det skulle kunna hjälpa er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare