Har man rätt att få tillbaka pengarna vid fel i vara?

Jag köpte en bil av en bilhandlare. I annonsen stog det att bilen hade gått ca 1000 mil mindre än vad den har. De tog även ca 1,5v för firman att genomföra ägarbytet. Det visade sig vara massa fel på bilen som säljaren inte nämnde för oss. Vi köpte 2 års garanti, men de gav mig en garanti på 700 mil, som inte gäller eftersom bilen gått längre än va de påstog att den hade. De skickade även med vinterdäck som inte passade på bilen osv osv. Min fråga är nu om jag har rätt att kräva att de köper tillbaka bilen för priset jag betalade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har jag rätt att få tillbaka pengarna vid fel i vara?

Jag tolkar det som att du som privatperson har handlat av en firma, vilket gör konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

För att kunna få tillbaka dina pengar, krävs att du kan häva köpet på grund av fel eller dröjsmål med bilen. Du nämner att bilen varit belagd med flera problem, varför det blir aktuellt att undersöka ifall fel på varan föreligger (16 § KKöpL).

Bilen är enligt min tolkning inte vad man kan förvänta sig av den inköpta bilen då den gått ett längre miltal, fel däck har följt med osv. Dessutom så stämmer det inte överens med de uppgifter som säljaren har lämnat om bilen (19 § KKöpL).

Även om bilen har gått mer än vad firmans garanti täcker, finns det ett skydd för konsumenter i konsumentköplagen. Ett fel som visar sig inom 6 månader från det att ni fick bilen, anses ha funnits när säljaren lämnat över den till er och ansvaret för dessa fel faller över på säljaren (20 a § KKöpL).

Om det föreligger fel i varan så har man rätt att kräva avhjälpande av felet eller häva köpet (22 § KKöpL). För att få pengarna tillbaka, så kan du häva köpet om felet är av väsentlig betydelse (29 § KKöpL). Då det föreligger en massa fel på bilen, bör det anses att felet är av väsentlig betydelse.

Sammanfattning

Fel föreligger i varan, och det ger dig en rätt att kunna häva köpet och därmed få tillbaka dina pengar. Mycket beror dock på vilken typ av fel detta är (nämns inte i frågan), och om de i första hand kan avhjälpas till exempel.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare