Har man rätt att få skälen till uppsägning skriftligt om man har en allmän visstidsanställning?

Hej,

Är friskolor ej skyldiga att uppge skäl för uppsägning (allmän visstidsanställning som de avslutar inom 6 månader) för att de har kollektivavtal? Jag har blivit uppsagd och bad om skäl, men min chef säger att de ej kan uppge skälen eller gå in på det till mig. Stämmer detta? Så sent som i förra veckan sa hon att de ville ha mig kvar, och när jag igår ringde och sjukskrev mig så blev jag uppsagd. Därav vill jag ha skälen skriftligt.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först kan konstateras att lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor kring anställning. Jag kommer därför utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § LAS).

Notera även att kollektivavtalet på din arbetsplats kan innehåller bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan (2 § LAS).

En allmän visstidsanställning kan som utgångspunkt inte sägas upp

Som utgångspunkt kan man inte säga upp en visstidsanställning eftersom detta är en anställningsform som löper mellan två datum och kan då inte sägas upp i förtid, innan slutdatumet. Om det däremot finns inskrivit att anställningen löper "… dock längst till och med [datum] …" alternativt en ömsesidig uppsägning, kan anställningen sägas upp med en angiven uppsägningstid.

Om den allmänna visstidsanställningen sägs upp i förtid

Om anställningen sägs upp enligt ovan premisser innan anställningens slutdatum, så gäller att arbetsgivaren måste ta hänsyn till andra regler i LAS. Förutsatt att inte annat anges i kollektivavtalet eller ditt anställningsavtal (se AD 2006 nr 82).

I lagen anges att en arbetsgivare har en skyldighet att på din begäran "uppge [skriftligen] de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen" (9 § LAS).

Sammanfattning

Om din anställning sägs upp i förtid, bör du ha rätt att få skälen till din uppsägning skriftligt förutsatt att inte annat har avtalats i exempelvis kollektivavtalet.

Om din anställning däremot avslutas på slutdatumet och därmed inte sägs upp rent formellt, har du som utgångspunkt inte rätt att få några skäl till varför anställningen avslutas. Detta eftersom en allmän visstidsanställning ska löpa mellan två datum och arbetsgivaren inte behöver förnya anställningen därefter (förutsatt att man inte blivit inlasad enligt 5a § LAS).

Min rekommendation

Min första rekommendation är att du läser igenom kollektivavtalet på arbetsplatsen om den innehåller information om rätt till skälen bakom en uppsägning. Om du vill ha mer praktisk hjälp är min rekommendation att du hör av dig till ditt fackförbund, om du är medlem i en sådan. Annars kan du boka tid med någon av våra kunniga jurister.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar och att allt löser sig för dig! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare