FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/03/2021

Har konsumenter ångerrätt vid ingående av avtal om onlinecoachning på telefon/mejl?

Hej!

Jag har en liten fundering. Jag kontaktade en online coach som ska ge mig rådgivning angående min kost och träning. Personen ska göra ett träningsschema samt kostschema. Jag pratade med coachen via telefon först, där han berättade upplägget och vad det skulle kosta m.m. Han sa att det kostade 1500 kr per månad och en startavgift på 1000 kr. I och med att jag var under 20 år så bjöd de på startavgiften. Efter detta samtal fick jag ett mejl där jag skulle legitimera mig och godkänna avtalet, i avtalet står det följande " Nedan visas detaljerna för vårt avtal: Vi har kommit överens om en prenumeration på 6 månader, med 4 månaders bindningstid, bjuder på startavgiften. Den första betalningen är på SEK 1 499 kr. Därefter kommer du att debiteras SEK 1 499 kr varje månad".

Detta tecknades upp 25 februari och skulle börja med start från 1 mars. Den 2 mars meddelar jag coachen att jag inte är nöjd med köpet och inte vill göra detta. Jag undrar om jag har någon ångerrätt? Han påstår att det inte går då jag är bunden till betalningslösningen. Kan jag avbryta detta eller går det inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande regel vid ingående av avtal, är att avtalet ska hållas. Det finns emellertid vissa skyddsregler för konsumenter som borde kunna aktualiseras i ditt fall. Som jag förstår det bedriver den här onlinecoachen en näringsverksamhet avseende coachning om kost och träning och i och med att du uteslutande har ingått den här avtalet för privat bruk, betraktas du som konsument. Då ni verkar ha ingått avtalet på telefon följt av mejl, har ni ingått ett distansavtal, vilket gör att avtalet omfattas av Distansavtalslagens bestämmelser (se 1 kap. 2 § och 2 kap. 1 §).

Detta innebär att du som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt, vilket betyder att du inom 14 dagar från det att avtalet ingicks (25 februari) har möjlighet att meddela säljaren att du vill frånträda avtalet. Om du inte har fått information av säljaren om ångerrätten börjar ångerfristen löpa då du får info om den (2 kap. 10 § och 12 §). Om du utövar din ångerrätt ska säljaren betala tillbaka det som du betalat inom 14 dagar från då du meddelat säljaren att du ångrat dig (2 kap. 14 §). I ditt fall har du hur som helst meddelat onlinecoachen inom 14 dagar att du vill frånträda avtalet och i och med att onlinecoachen inte har fullgjort tjänsten i sin helhet, har du alltså rätt att ångra avtalet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare