Har jag reklamationsrätt då jag missat öppet köp tiden?

Hej,

Jag har köpt en mobiltelefon där mitt högsta önskemål var en bra kamera. Säljaren rekommenderade en Sony som jag sen köpte. Det är öppet köp i 30 dagar. Nu har det gått snart 2 månader och jag har provat massa olika inställningar men inga bilder blir bra. De blir väldigt pixliga och dåliga när man förstorar minsta lilla. Har jag reklamationsrätt då jag missat öppet köp-tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om reklamation

Jag förutsätter att du har köpt mobiltelefonen i egenskap som konsument från en näringsidkare (ett företag). Reglerna om reklamation och köp av varor regleras i konsumentköplagen (KKL).

Lagen ställer upp flera minimikrav till fördel för dig som konsument, vilket betyder att säljaren aldrig får ge dig sämre villkor än vad som står i KKL.

När man upptäcker ett fel med sin vara är det viktigt att man påpekar detta för säljaren inom skälig tid. Det anses alltid vara skälig tid om det sker inom två månader (23 § KKL). Med andra ord är det viktigt att du påpekar felet med din kamera så fort som möjligt till säljaren.

Som mest har man som konsument ända upp till tre år reklamationsrätt, förutsatt då att man påpekat detta inom skälig tid efter att ett fel uppkommit på sin vara (23 § st. 3). Så även om du har missat öppet köp tiden har du fortfarande reklamationsrätt.

Om ett fel visar sig inom de första sex månaderna efter ett köp har man som kund extra starkt skydd då bevisbördan är på säljarens sida. Säljaren måste då bevisa att det är kunden som orsakat felet för att kunna slippa undan ansvar för felet (20 a § KKL).

Öppet köp och garanti

Även om öppet köp tiden har passerat brukar de flesta elektronikbutiker/tillverkare ge garanti på sina produkter. Detta förutsätter att felet på din kamera är ett fabrikationsfel, något som fanns där från början och inte ett fel som uppkommit på grund av yttre faktorer. Generellt sätt brukar säljaren då antingen reparera eller ge en ersättningsvara, det går inte att exakt säga vad som händer i ditt fall med mobiltelefonen. Kolla upp vad som gäller just för dig och ditt köp angående garanti!

Både öppet köp och garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren till sina kunder. Det finns inte några lagbestämmelser som reglerar detta, utan säljaren väljer själv hur detta ska utformas. Förutsättningen är att villkoren måste vara bättre för konsumenten än vad konsumentköplagen säger. Helt enkelt fungerar det som ett utökat skydd för konsumenten utöver reklamationsrätten.

Vad bör du göra?

Även om du har missat öppet köp tiden så har du fortfarande reklamationsätt. Viktigt att du hör av dig så fort du kan till säljaren och påpekar detta och möjligheterna är goda att säljaren åtgärdar felet med din kamera.

Hoppas det löser sig och du får en fungerande mobiltelefon och kamera!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare